Amnesty International у 2019 році провела ґрунтовне дослідження проблеми домашнього і сексуального насильства на сході України. Ми проаналізували українське законодавство та роботу державних інституцій, а також об’їхали з інтерв’ю та фокус-групами Донецьку й Луганську області. Ми спілкувалися з постраждалими особами, представниками і представницями міжнародних і локальних організацій, правоохоронними органами та владою.
Навіть офіційна статистика домашнього насильства, яка є неповною, свідчить про зростання кількості випадків з початку збройного конфлікту. Так, 2018 року в Донецькій області кількість адміністративних проваджень за статтею «Домашнє насильство» збільшилася на 76%, а в Луганській — на 158% у порівнянні із середнім показником за попередні три роки. Ситуацію загострили низький рівень безпеки, присутність військових, доступ до зброї та економічна й соціальна кризи, пов’язані зі збройним конфліктом.
Конфлікт підкреслив недоліки в державній системі, яка мала б реагувати на домашнє насильство та запобігати йому. Попри позитивні зміни в законодавстві, запровадження шелтерів і спеціальних поліцейських підрозділів, у роботі державних інституцій є чимало недоліків. Так, поліція все ще часто відмовляється реєструвати скарги постраждалих від домашнього насильства, і тому вони перестають звертатися до правоохоронців.
Законодавство надає поліцейським повноваження видавати термінові заборонні приписи, що зобов’язують кривдника залишити місце проживання постраждалої особи і не контактувати з нею на строк до 10 днів. Утім, поліція застосовує ці заходи рідко і не завжди забезпечує ефективне їх дотримання.
Домашнє насильство досі підпадає як під адміністративне, так і кримінальне законодавство. Це часто не дозволяє притягнути кривдників до кримінальної відповідальності.
На момент написання доповіді військові та поліцейські були звільнені від адміністративного судочинства в судах загальної юрисдикції, і це захищало їх від кримінального переслідування за домашнє насильство. Так, у ситуації, коли домашнє насильство вчиняв військовослужбовець, співробітник поліції складав адміністративний протокол, а справу передавав відповідним військовим формуванням, які могли навіть не почати розслідування. Цю норму було скасовано внесенням змін до Адміністративного кодексу в липні 2021 року.
Доповідь Amnesty International свідчить, що жінки на сході України зазнавали й сексуального насильства з боку військовослужбовців, особливо в районах уздовж лінії зіткнення. Ми задокументували 2 зґвалтування, 1 замах на зґвалтування та 5 випадків сексуального домагання, вчинених військовими протягом 2017–18 років у місцях проживання цивільного населення.
У звіті увага присвячується насамперед підконтрольним уряду територіям Донецької та Луганської областей, оскільки Amnesty International не мала доступу до непідконтрольних уряду територій. Утім, висновки й наполегливі рекомендації, наведені в доповіді, стосуються всієї території України, адже щороку фізичного, сексуального чи психологічного насильства вдома зазнає щонайменше мільйон наших співвітчизниць.